Do czego wykorzystać w kuchni jabłka? Kilka ciekawych propozycji!

26.05.2018

0

Polska złota jesień kojarzy się większości miłośników kulinariów ze zbiorami jabłek i ich unoszącym się aromatem w kuchni. Choć pierwsze jabłka pojawiają się  już w połowie lata te najsmaczniejsze odmiany owocują dopiero we wrześniu i październiku. Są one najpopularniejszym w Polsce owocem i świetnie sprawdzają się zarówno w słodkich wypiekach jak i jako dodatek do mięs. Ich właściwości i znaczenie lecznicze były znane już z czasów przed naszą erą głównie na terenach znajdujących się między Morzem Kaspijskim a Morzem Czarnym. Swojego czasu były ogromnym przysmakiem Greków i Rzymian. Obecnie Polska jest jednym z największych producentów jabłek na świecie.

Zanim przedstawimy Wam nasze propozycje dań z wykorzystaniem tego pysznego owocu zapraszamy do zapoznania się z kilkoma ciekawostkami. Czy wiecie, że jabłka są bogatym źródłem witamin z grupy B oraz witaminy C i E, karotenu , błonnika pokarmowego, antyoksydantów i minerałów. Zawarte w jabłkach pektyny pozytywnie wpływają na oczyszczanie organizmu z toksyn. Podczas trawienia błonnik wiąże zawarte w organizmie metale ciężkie oraz nierozpuszczone sole , które są następnie wydalane z organizmu. Dlatego też spożywanie jabłek zalecane jest zwłaszcza nałogowym palaczom, mieszkańcom metropolii oraz osobom, które w pracy są narażone na kontakt z substancjami toksycznymi. Bezpieczne badania przeprowadzane na zwierzętach udowodniły, że zawarte w tych owocach minerały mogą przyczynić się do ochrony naszego mózgu a dokładnie zapobiegają uszkodzeniom komórek odpowiedzialnych za pamięć. Skoncentrowany sok jabłkowy z kolei zapobiega utlenianiu się składników tkanki mózgowej i uszkodzeniu zdolności merytoryczno poznawczych. Jabłka docenianie są przez kobiety, które dbają o swoją sylwetkę. Są bardzo sycące i niskokaloryczne. Pamiętajmy jednak, że zawierają one cukry, więc nie wolno przesadzać z ich spożywaną ilością.

W związku z tym, że we wszystkich sklepach, na giełdach owocowych czy bazarach jabłka są zazwyczaj wszechobecne przedstawiamy Wam pyszne dania z ich wykorzystaniem.

Jako danie głównie nie tylko na niedzielny obiad polecamy pstrąga pieczonego z jabłkami i brzoskwiniami . Do jego przygotowania będziemy potrzebować 4 duże filety z pstrąga, 2 rumiane jabłka, dwie średniej wielkości brzoskwinie, cytrynę, 4 plasterki mozzarelli oraz 4 łyżki posiekanych orzechów włoskich. Dodatkowo przygotujcie 3 ząbki czosnku, 2 łyżki masła , 5 łyżek oliwy , sól i pieprz.

Cytrynę myjemy, ścieramy skórkę a z reszty wyciskamy sok. Ząbki czosnku obieramy , siekamy i rozcieramy z solą. Oliwę mieszamy ze skórką i sokiem z cytryny oraz mielonym pieprzem i przygotowanym czosnkiem. Filety przed przyrządzeniem należy opłukać i osuszyć papierowym ręcznikiem. Smarujemy marynatą i odstawiamy do lodówki na pół godziny.  W między czasie jabłka i brzoskwinie myjemy, kroimy na połówki. Z brzoskwiń wycinamy pestki a z jabłek gniazda nasienne. Połówki owoców kroimy na mniejsze kawałki. Zamarynowane filety owijamy osobno na posmarowanej masłem folii aluminiowej. Na każdym kawałku ryby układamy owoce a na wierzchu kładziemy mozzarellę i siekane orzechy.  Całość zawijamy i pieczemy na grillu przez około 20 minut lub zapiekamy w piekarniku.

Na deser polecamy natomiast pieczone jabłka z żurawiną i migdałami. Do jego przygotowania będą Wam potrzebne cztery duże jabłka , 50 gram suszonej żurawiny, 50 g płatków migdałowych, jedna łyżeczka płynnego naturalnego miodu, szczyptę cynamonu oraz 4 łyżki wody i cukier puder do dekoracji. Jabłka drążymy z gniazd nasiennych i nacieramy od środka cynamonem. Żurawinę i migdały mieszamy z odrobiną wody i miodem. Farsz wkładamy do jabłka i zapiekamy w piekarniku przez 20 minut. Po upieczeniu i wystygnięciu dekorujemy cukrem pudrem.