Czy każdy może jeść czereśnie? Sprawdź co warto wiedzieć!

15.06.2018

0

Lato zagościło w naszych ogrodach na dobre. Zieleń drzew co raz mocniej zaczynają przebijać intensywne kolory owoców sezonowych. Na niektóre smakołyki prosto z drzewa jeszcze będziemy musieli poczekać ale już teraz możecie skosztować czereśni zarówno tych w odmianie jasnej jak i bardzo ciemnej. Czy zastanawialiście się jakie wartości odżywcze mają czereśnie? Skąd się tak naprawdę wzięły i do czego poza naturalna postacią mogą się przydać? Jeśli nie a jesteście ciekawi zapraszamy na dzisiejsze spotkanie z tym soczystym, letnim owocem.

Według niektórych źródeł czereśnie rosły na terenach Europy już w czasach prehistorycznych a pochodzą z Azji Zachodniej i terenów Kaukazu. Zarówno w tamtych rejonach jak i w Polsce występują dzikie odmiany o charakterystycznym gorzkim smaku i małych, czarnych owocach. Powszechnie przyjęta w naszym kraju nazwa pochodzi z języka łacińskiego od słowa xerasa oznaczającego wysokie drzewo bardzo cenione zwłaszcza w starożytności. Czereśnia to roślina długowieczna a najstarsze drzewa osiągają wiek przekraczający 100 lat a z jednego dorosłego drzewa można zebrać nawet 100 kg owocu. Ciekawostką jest to, że w czereśniach nie tylko owoce są zdrowe ale również ich szypułki oraz żywica wyciekająca z pnia. Z szypułek przygotowuje się napar mający właściwości pobudzające i regulujące gospodarkę trawienną. Żywica natomiast rozcieńczona z winem stanowi idealną nalewkę na kaszel. Czereśnie wykorzystywane są do produkcji soków, dżemów i konfitur oraz nalewek i likierów. Najlepsze do przetworów są jasne odmiany czereśni np. różowa wielka lub hiszpańska biała.

Czereśnie jak większość owoców stanowią swoistą bombę witaminową. Są one bowiem doskonałym źródłem witamin z grupy B a zwłaszcza witaminy B5 i wapnia oraz żelaza, potasu i jodu. Ich spożywanie zalecane jest zwłaszcza paniom, które dbają o wygląd swojej skóry ponieważ mają one korzystny wpływ na jej stan oraz wygląd ze względu na swoje oczyszczające właściwości. Specjaliści polecania zwłaszcza te owoce o ciemnoczerwonym prawie czarnym zabarwieniu  ponieważ zawierają one największe ilości przeciwutleniaczy nazywanych  antocyjanami. Zwalczają one między innymi wolne rodniki dzięki czemu zmniejsza się ryzyko chorób nowotworowych oraz opóźniony jest proces starzenia się komórek.

Podobnie jak inne owoce czy warzywa mają one niewielką wartość energetyczną ponieważ w około 100 gramach czereśni znajdziecie zaledwie 60 kalorii i około 14 gram węglowodanów dlatego też śmiało możemy polecić je osobom, które dbają o sylwetkę ponieważ świetnie zastąpią im słodycze. Jednakże jednocześnie duża zawartość cukru stanowi  powód dla którego cukrzycy powinni uważać na ten smakowity owoc. Istotną informacją jest to, że powinny ich również unikać osoby z dolegliwościami ze strony układu pokarmowego ponieważ są one ciężkostrawne. Z kolei zawarty w nich jod poprawia pracę naszej tarczycy.

Przeciwskazaniem do spożywania tego czerwonego przysmaku będzie na pewno karmienie dzieci mlekiem naturalnym matki ponieważ jak wiele innych owoców czereśnie również zawierają alergeny, które mogą uczulić maluszka.