Komosa, jak smakuje i dlaczego może być nam przydatna?

06.08.2018

0

Co raz częściej szukamy produktów, które z powodzeniem zadowolą nasze wymagania zarówno jeśli chodzi o wartości odżywcze jak i walory smakowe. Ostatnio w prasie skupiającej się na fit life co raz częściej pojawia się tajemnicza nazwa komosa. Postanowiliśmy sprawdzić dla Was czym ona jest oraz jakie są jej zalety. Jeśli jesteście tak jak my ciekawi zapraszamy do lektury.

Komosa bardzo szybko stała się hitem żywieniowym zwłaszcza w dietach bezglutenowych, wegańskich oraz odchudzających. Poza tajemniczo brzmiącą nazwą znajdziecie ją również pytając o quinoę lub ryż peruwiański. Roślina ta jest jednoroczna i pochodzi z Ameryki Południowej. Przez botaników uznawana jest za jedną z najstarszych roślin świata. Pomimo tego, że żyje tylko rok jest bardzo wymagająca jeśli chodzi o warunki klimatyczne przez co w Polsce nie jest możliwa jej uprawa ponieważ najlepiej rośnie w wysokich temperaturach.

Jakie właściwości odżywcze ma komosa oraz jak smakuje? Pomimo tego, że nie należy do żadnej rodziny zbóż w Ameryce Południowej nazywana jest świętym zbożem Inków lub matką zbóż. Takie miano zawdzięcza temu,  że stanowi bogate źródło pełnowartościowego białka oraz potrzebnych naszemu organizmowi kwasów tłuszczowych, minerałów i witamin. Jest ona rośliną bezglutenową. Pomimo wielu swoich zalet specjaliści radzą by uważać ze spożywanymi ilościami ponieważ jej nadmiar może zaostrzyć objawy u osób chorych na celiakię. Jedząc ją regularnie chronimy swój organizm przed chorobami, gdyż zawarte w niej kwasy fenolowe usuwają z naszego organizmu wolne rodniki będące przyczyną wielu schorzeń w tym nowotworów. Poprawia ona również nasz metabolizm i pozytywnie wpływa na układ trawienny. Sprawia, że spalanie tkanki jest szybsze ponieważ nie jest ona wysokokaloryczna, gdyż wkoło 100 gramach komosy znajduje się tylko 120 kalorii.

Jest ona dobrym rozwiązaniem dla osób mających problemy z sercem ponieważ stanowi bogate źródło kwasów nienasyconych takich jak kwas oleinowy oraz alfa oleinowy. Regularnie spożywane w odpowiednich proporcjach wzmacniają pracę naszego serca równocześnie zmniejszając ryzyko ataków. Komosa obniża poziom cholesterolu w  naszej krwi oraz reguluje ciśnienie. Jeden z kwasów, o którym już wspomnieliśmy a dokładnie kwas alfa oleinowy ma właściwości łagodzące jeśli chodzi o stany zapalne oraz neutralizuje reakcje alergiczne. Poza osobami, które nie mogą jeść glutenu komosa świetnie sprawdza się w diecie osób chorych na cukrzycę. Ma ona bowiem bardzo niski indeks glikemiczny w związku z czym osoby, które mają problem ze zbyt wysokim poziomem cukru mogą je jeść bez obaw o swoje zdrowie.

Skoro już poznaliśmy właściwości odżywcze komosy sprawdźmy jak powinno się ją przygotować. Idealnie sprawdza się ona w daniach podawanych zarówno na ostro jak na słono ale również w deserach ze względu na swój delikatny smak. Jest również świetnym dodatkiem do deserów przygotowywanych na bazie jogurtów naturalnych.  Jeśli nie lubicie ryżu lub się Wam znudził możecie go śmiało zastąpić komosą. Sekret przygotowania polega na tym iż przed ugotowaniem ziarna należy dokładnie opłukać pod bieżącą wodą a następnie wrzucamy je do garnka z wrzątkiem i gotujemy przez około 15 minut. Idealne proporcje w jakich powinna być gotowana to 2:1 czyli na dwie szklanki wody dodajemy jedną szklankę komosy.